Gdansk - En stad att längta tillbaka till

Detta inlägg är i samarbete med Stena Line

Hej på er!

Det första vi gjorde när vi kom till Gdansk var att lämna av väskorna på hotellet och ge oss av på en liten upptäcktsfärd i väntan på att få checka in. Det behövdes inte många minuter innan jag var fullkomligt förälskad i staden. Jag älskar hur det gamla möter det nya. Mycket av det gamla är bevarat och det som byggs nytt är i samma stuk, men i modern tappning med rakare linjer. Shoppingen var bra, maten var god och vi lyckades pricka in tidpunkten för en marknad med långvariga traditioner.

Det här är definitivt en stad som jag kommer att besöka fler gånger.

Marknad - St. Dominics Fair

Vi upptäckte ganska omgående att det pågick en stor marknad i hela staden. Vi pratar då inte marknad a lá de svenska med massa krimskrams och varg-tröjor, utan mer sådär marknad som jag vill att det ska vara. Med hantverk, hembakta bröd, ull och väldigt mycket bärnsten. St. Dominics Fair arrangeras de tre första veckorna i augusti och har gjort så nästan varje år sedan 1260. Svindlande tanke ändå att det har pågått så länge.

(Jag kommer definitivt att sätta upp julmarknad i Gdansk på min bucket list.)

Shopping

Att skicka ut tre bloggare på resa innebär givetvis en del shopping. Vi bestämde oss för att göra ett besök på den helt nybyggda gallerian Forum som är väldigt centralt belägen. Här finns många spännande butiker, så som & Other Stories, COS och Oysho. Polen är mycket prisvärt att shoppa i och jag kom många gånger på mig att tänka priset gånger 10 aom om det vore Euro, istället för gånger 2,5. Visst, vissa gånger kom jag ju på mig för att det blev orimligt dyrt, men det var även flera gånger som jag inte ens reagerade över att det inte skulle vara gånger 10. Nästa gång tar jag med mig en större väska och mindre packning.

För den som vill ha ännu mer att välja på ligger den största gallerian, Riviera bara 10 minuter med taxi från färjeterminalen i Gdynia.

City Tour

Vi valde att ta en åktur med en city tour som erbjöds med start i stan. Vi åkte runt i en halvtimme för 150zl och fick tips om bra museum. När vi kom lite utanför stadskärnan så fanns det tydligare spår från kriget. Jag skulle väldigt gärna vilja besöka Muzeum 1939 om andra världskriget som vår chaufför rekommenderade oss till nästa gång.

För mer information och tips, spana in Stena Lines guide om Gdansk. Under morgondagen kommer jag att dela med mig av lite restauranger som vi hann med att besöka.